FRA LÆSER TIL KUNDE: Sådan skriver du Call-to-Actions, der får din læser til at klikke
Af Mette Will.
Det er en stor udfordring for os at skrive CTA’er (Call-to-Actions), der får nyhedsbrevs-læseren til at skride til handling. Nu.
Ofte bruger vi lang tid på at forfatte den helt rigtige emnelinje, der skal få læseren til at åbne vores mail. Overskriften får også masser af kærlighed, og vi lægger stærkt ud med en fin introduktion til nyhedsbrevets tema.
Men lidt længere nede i mailen bliver det hele mere slapt. Og så ender vi med et Call-to-Action, der hedder ”læs mere” eller ”du er velkommen til at kontakte os” (når det er værst).
Det er synd, for ved at justere nogle få ting, kan vi få mærkbart bedre resultater med vores markedsføring på mail.
Den udfordring var omdrejningspunktet for Christina Klitsgaards keynote til den seneste e-mail konference.
Christina Klitsgaard: Fortæl læseren, hvad hun skal GØRE (og start med empati)
TOP 3 TAKE-AWAYS: Sådan skriver du Call-to-Actions, der får læseren til at klikke i dit nyhedsbrev
Helt for egen regning: Her får du mine (vigtigste) notater fra Klitsgaards indlæg – suppleret med andre gode kilder og mine egne erfaringer. Klitsgaard er igen aktuel med en keynote på EMAIL SUMMIT den 5. februar 2019.
[01] De 2 hjerner: Appellér til ”vil gøre”
Din læser har iflg. Klitsgaard to hjerner: ”Vil-gøre-hjernen” og ”Skal-gøre-hjernen” (inspireret af Kahnemanns system 1 og 2, tænker jeg).
”Vil-gøre-hjernen” fungerer automatisk, hurtigt og er drevet af følelser. Det er den hjerne, der åbner mails og klikker på knapper. ”Skal-gøre-hjernen” er langsom og rationel, styret af fornuft.
Skal-gøre ord er fx: ”Betal din regning” eller ”Læs mere”.
Vil-gøre ord er fx: ”Tab 5 kg på flødekager” eller ”Spar 25%”
Når du skriver CTA’er skal du appellere til ”vil-gøre-hjernen”.
[02] Reglen om 3 links
Mange mails har kun ét Call-to-Action på en historie. Men det er forskellige følelser forskellige steder i mailen, der får mennesker til at klikke. Så derfor skal du altid have flere Call-to-Actions (flere links til samme side), der aktiverer dine forskellige læsere baseret på deres følelser.
Det får Klitsgaard til at formulere reglen om 3 links. Her illustreret med hendes eksempel fra BRO Blog.
[3] Byg en 4-trins raket
I mit eget arbejde med nyhedsbreve og Call-to-Actions bygger jeg tit en 4-trins raket. (Christina havde hele 6 triggere med i sit indlæg!). Alle 4 trin kan være med i én og samme mail med 4 forskellige CTA’er. ELLER de kan spredes ud over flere mails og/eller medier i en Cross-Media strategi.
De 4 trin:
1. GAIN:
Fortæl læseren (meget direkte), hvad hun får ud af det produkt eller den service, du tilbyder. Det er gammel lærdom fra Marketing 101, MEN ikke desto mindre stadig sandt: Det handler om, hvilke BEHOV du tilfredsstiller – hvilket PROBLEM du løser. Det kan vi komme til at glemme i en travl hverdag.
For eksempel skal du komme med til konferencen EMAIL SUMMIT 2019, fordi det er her, du henter den nyeste viden og de bedste konkrete tips, metoder og cases, der hjælper dig med at skabe (endnu) bedre resultater med din EMAIL Marketing.
2. LOGIC:
Før BEVIS for din påstand. (Ja, det her går tilbage helt til antikkens retorik!). Læg dokumentationen på disken. Fremfør dine beviser. Og stol på, at dine læsere er intelligente mennesker, der godt selv kan vurdere og træffe en beslutning (ingen grund til at ”pushe”).
For eksempel er konferencen EMAIL SUMMIT 2019 top relevant, fordi e-mail er den kanal, der (trods støj i indbakken) stadig skaber de bedste resultater for mange virksomheder. Det er (også i 2019) den vigtigste 1-til-1 kommunikationskanal. Og ofte også dine kunders foretrukne kanal. Find BEVISERNE for effekten af e-mail her – og 5 grunde til, at nyhedsbrevet er bedre end sociale medier.
3. FEAR:
Spred ikke unødig frygt. Brug frygt varsomt. Det er din troværdighed, der står på spil. Men er der (vitterlig) en deadline eller et begrænset antal produkter, eller bliver dit produkt eller din service normalt udsolgt – SÅ FORTÆL det.
For eksempel holder vi EMAIL SUMMIT 2019 én gang om året. Det er Danmarks største special-arrangement for marketingmedarbejdere, der arbejder med EMAIL marketing, og der er deadline for Earlybird den 8. januar. Ved tidligere konferencer har der været udsolgt og venteliste. Bum. Så er du advaret. Book din plads nu.
4. SOCIAL PROOF:
Vi mennesker er flokdyr. Vi vil gerne med derhen, hvor de andre er. Ja, måske er vi i virkeligheden ret primitive, hvad det angår? Med ”socialt bevis” prikker du til menneskets urinstinkter: Hvis de andre går den vej, så skal du måske også med?
Det er derfor, EMAIL SUMMIT 2019 gør noget ud af at fortælle, hvilke prægtige mennesker, der deltager på den konference.
Skyhøjt salg med mails – året rundt
I 2018 er Christina Klitsgaard aktuel med bog- og kursuskittet: Skyhøjt salg med mails året rundt.
Så hvad var mere naturligt end at spørge Klitsgaard, om hun ville levere en keynote om – ja, netop: E-mail kampagner!
Det har Klitsgaard takket ja til, og vi glæder os som små børn til at byde hende velkommen i Odense Koncerthus til et brag af en konference tirsdag den 5. februar 2019.
>> Få ny viden, den fedeste inspiration – og MASSER af konkrete metoder og værktøjer på konferencen EMAIL SUMMIT 2019 >>
Vi glæder os til at have dig med. Og til at forkæle dig 🙂