Mange marketingfolk snyder sig selv for succes med e-mail marketing. Her er de 5 dokumenterede årsager til fiasko
Der er et par ting, danske marketingfolk godt kan blive enige om: E-mail marketing er fantastisk effektivt og blander sig helt i toppen af marketingaktiviteter.
Og så skal der meget mere fokus på e-mail de næste 12 måneder. Det siger hele 74% af de 1.183 deltagere i den nye danske analyse ”E-mail Marketing 2020 – Fakta, trends og benchmarks”.
Her hører enigheden så også op!
Analysen viser, at virksomhedernes metoder er vidt forskellige, ligesom der er kolossale forskelle på dem, der har mest eller mindst succes med e-mail marketing.
Der er kolossale forskelle på dem,
der har mest eller mindst succes
med e-mail marketing.
I denne artikel sætter vi fokus på 5 centrale faktorer, der har betydning for, om virksomhederne har succes med deres e-mail marketing eller ej.
5 KENDETEGN PÅ FIASKO: HVAD GØR DE MINDST SUCCESFULDE MARKETINGFOLK?
1) De automatiserer ikke
De mindst succesfulde virksomheder sakker langt bagud, når det handler om automatisering. Kun 26% har et velkomstflow, og blot 8% arbejder med trigger- og adfærdsbaserede mails.
Blandt de mest succesfulde virksomheder arbejder mere end dobbelt så mange med automatiserede velkomstflows, mens andelen der arbejder med trigger- og adfærdsbaserede mails stiger fra 8% til 49%.
Analysen viser altså en stærk sammenhæng mellem succes og automatisering.
Til trods for at effekten af automatisering er veldokumenteret, også i mange andre undersøgelser, så er det kun 40% af alle virksomheder, der har et automatiseret velkomstflow.
Det betyder også, at 60% ikke har et automatiseret flow. Her er der altså i den grad plads til forbedring.
60% har ikke et automatiseret velkomstflow.
Det kan vi gøre bedre!
2) De bruger Mailchimp
Der er en stærk negativ sammenhæng mellem succes og Mailchimp som e-mail marketing system. Hele 59% af de mindst succesfulde bruger Mailchimp, mens det kun gælder 26% af de mest succesfulde.
Jo mere Mailchimp, des mindre succes, kan man (lidt provokerende) sige.
Jo mere Mailchimp, des mindre succes
Mailchimp er stadig det mest anvendte system i Danmark, men andelen der bruger systemet er stærkt faldende, fra 62% i 2018 til 42% i 2020.
Udviklingen væk fra Mailchimp skyldes formentlig, at Mailchimp bliver overhalet af andre systemer, der integrerer bedre med fx webshops og kan mere ift. automatisering og kunderejser.
Men der er nok flere forklaringer på, at Mailchimp-brugere har mindre succes. Analysen viser, at små virksomheder oftere bruger Mailchimp. For dem er det nemt og billigt, og de bruger sikkert ikke så mange ressourcer på at kortlægge mål og behov, inden de vælger system, som en større virksomhed ville gøre. Og derfor får nogle af dem valgt forkert.
3) De sender for få nyhedsbreve
De mindst succesfulde virksomheder er meget tilbageholdne med at sende nyhedsbreve. Hele 60% sender færre end to nyhedsbreve om måneden, mens 28% sender mindre end 10 gange om året. Det forholder sig helt anderledes hos de mest succesfulde, som sender mange flere mails og nyhedsbreve.
Der er altså en stærk positiv sammenhæng mellem høj frekvens og succes. Samtidig er det vel den nemmeste parameter at skrue på? Send flere mails!
4) De har ingen strategi
Hos de mindst succesfulde virksomheder glimrer strategien ved sit fravær. Kun 29% har en strategi for deres e-mail marketing. Eller sagt på en anden måde: Hele 71% har ingen strategi!
Det ser helt anderledes ud hos de mest succesfulde, som i høj grad arbejder strategisk med e-mail.
Uden strategi, ingen succes. Så brutalt kan vi konkludere på det.
71% har ingen strategi.
Uden strategi, ingen succes.
Det er den brutale konklusion.
5) De har urealistiske ledere. Og organisationer, der ikke bakker op
”Det er kedeligt! Det er der nok ikke mange, der synes er interessant” sagde Halfdan Timm fra Obsidian Digital, da vi skulle holde webinar sammen, og jeg pegede på denne faktor.
Men hæng på. Det er vigtigt.
Analysens mest markante faktor i forhold til succes handler om, hvor dedikeret organisationen er til e-mail marketing.
Utroligt? Ja, jeg var også overrasket.
Blandt de mindst succesfulde oplever kun 8%, at de har opbakning fra organisationen, mens hele 73% af de mest succesfulde har den opbakning, de ønsker sig. En kæmpe forskel.
Marketingfolkene er generelt udfordret af deres organisationer. Godt 67% angiver, at input fra organisationen er en udfordring. Samtidig mener hele 57% ikke, at ledelsen har realistiske forventninger til e-mail marketing, og igen gør det mest ondt hos de mindst succesfulde.
Hvad er mon årsagen til, at så mange marketingfolk oplever, at deres organisationer ikke bakker op? Og hvorfor er netop det så vanvittig vigtigt for at få succes med e-mail?
Det giver analysen ikke noget svar på.
Jeg kan selv spekulere og komme med nogle bud. Men dit bud kan være akkurat lige så godt som mit. Jeg har ikke særlig god forstand på ledelse eller organisatoriske mekanismer, så hjælp mig endelig.
Hvad gør så de MEST succesfulde?
Lad os vende den om:
De mest succesfulde marketingfolk arbejder strategisk med e-mail marketing. De har tilfredsstillende listestørrelser, sender mange mails, fokuserer på at skabe værdi for læserne og automatiserer e-mail leverancen på et avanceret niveau.
Top performere har en meget høj effekt af deres e-mail marketing, men det stopper ikke her. De har nemlig samtidig en markant bedre effekt af deres digitale markedsføring i det hele taget, ligesom de i langt højere grad måler på deres resultater.
De mest succesfulde marketingfolk har også baglandet i orden. Deres organisationer bakker dem op og er stærkt dedikerede til aktiviteten, ligesom deres ledere i langt højere grad end de mindre succesfulde har realistiske forventninger til arbejdet.
Få rapporten E-mail Marketing i Danmark 2020 – Fakta, trends og benchmarks
Få mange flere svar på, hvad der giver succes eller fiasko. Brug rapporten til at opdatere din viden, sammenligne dig selv med andre og hente ny inspiration til dit arbejde med e-mail marketing.
SAMTYKKE:
Du tilmelder dig samtidig Mette Wills nyhedsbrev og accepterer at modtage mails om markedsføring, konferencer og relaterede serviceydelser. Vi hader spam og deler aldrig din mail med nogen. Se vores privatlivspolitik. Du kan naturligvis altid afmelde dig igen ved at følge linket i bunden af nyhedsbrevet.