NY RAPPORT: E-mail Marketing hitter. Opdater din viden, se hvad de BEDSTE gør – og sammenlign dig selv med andre. Læs analysen, og få rapporten her
Af Mette Will.
Rapporten ”E-mail Marketing – Fakta, trends og benchmarks, Danmark 2018” er udkommet. 1.458 personer har deltaget i undersøgelsen, som kortlægger danske virksomheders brug af e-mail marketing.
Du kan få rapporten i to udgaver: 1) Alle virksomheder og 2) B2B-virksomheder.
BESTIL RAPPORTEN HER (det koster kun din mailadresse)
Brug rapporten til at opdatere din viden om området, sammenlign dig selv og din virksomhed med andre, og find ny inspiration til arbejdet med e-mail marketing.
DE MEST OG DE MINDST SUCCESFULDE: EN SAMMENLIGNING
Rapporten for 2018 viser, at mange virksomheder har succes med deres e-mail marketing, men også at der er meget stor forskel på dem, der har mest og mindst succes. Det peger på, at der for mange virksomheder er et potentiale i at udvikle deres e-mail marketing.
[NOTE] Top performere (de “mest succesfulde”) er de respondenter, der selv karakteriserer deres samlede e-mail markedsføring som værende meget eller ekstremt succesfuld. De ”mindst succesfulde” karakteriserer deres e-mail markedsføring som værende lidt eller ikke succesfuld.
Tabel 1: Top performere (a)
Ledelse og organisation spiller en nøglerolle
De mest succesfulde inden for e-mail marketing oplever en markant større opbakning fra deres organisationer end de mindst succesfulde. Hele 78% angiver, at deres organisationer er meget eller ekstremt dedikerede til e-mail marketing, mens dette kun gør sig gældende for 4% af de mindst succesfulde. De mest succesfulde oplever også, at ledelsen i langt højere grad har realistiske forventninger til deres arbejde.
Årsagssammenhængen kender vi ikke. Måske skyldes top-performernes succes (til dels), at organisationen bakker op, og ledelsen har realistiske forventninger, eller måske er det omvendt: De medarbejdere er simpelthen dygtige og succesfulde – både til disciplinen, til at sikre sig organisationens opbakning og til at afstemme forventninger med ledelsen. Under alle omstændigheder er her en stærk korrelation og et fokusområde, der er værd at arbejde med.
78% af de MEST succesfulde oplever, at organisationen er meget/ekstremt dedikeret til e-mail marketing. Det gælder kun 4% af de MINDST succesfulde.
Strategi og mål
Top performere arbejder meget strategisk og målrettet med e-mail marketing. Således har 83% en e-mail marketing strategi, og 57% måler på ROI (Return On Investment). Det er på begge parametre over dobbelt så mange som i den mindst succesfulde gruppe.
B2B-virksomhederne er mest målrettede
Når vi kigger på, hvilke markedsføringsmål de mest succesfulde B2B-virksomheder arbejder med, så hedder top 3: 1) trafik til website 2) salg og 3) bløde konverteringer (fx tilmelding til nyhedsbrev, download af e-bog).
De mindst succesfulde prioriterer også trafik som mål, men i modsætning til de mest succesfulde, så prioriterer de sværere målbare parametre som kendskab og image/branding som nr. 2 og 3 – parametre der kræver en vis grad af subjektiv vurdering, og som altid kan diskuteres.
De mest succesfulde B2B-virksomhederne opstiller konkrete og meget målbare mål for deres markedsføring.
Top B2B-performere har altså fokus på meget konkrete og målbare mål for deres markedsføring. Igen så kender vi ikke årsagen, måske er der simpelthen bedre mulighed for opstilling og vedtagelse af konkrete mål i disse virksomheder, eller måske er det et udtryk for større kompetence og professionalisme hos medarbejdere og/eller ledelse.
Tabel 2: Top performere (b)
BESTIL RAPPORTEN HER (det koster kun din mailadresse)
De mest succesfulde fravælger MailChimp og automatiserer på højt plan
Kigger vi på de mest succesfulde virksomheder og sammenligner dem med de øvrige, så viser det sig, at jo mere succes virksomheden har med e-mail marketing, i desto højere grad vælger de andre softwareløsninger end MailChimp, som er markedets suverænt største udbyder. Det skyldes formentlig, at de mest ambitiøse virksomheder også er de mest bevidste om deres behov og vælger software efter netop deres ambitioner og behov – snarere end omvendt.
Jo mere succesfuld, des mindre MailChimp
Top-performere arbejder i langt højere grad end andre med automatisering af deres e-mail marketing. Således har 53% et automatiseret velkomstflow, mens det kun gælder 18% af de mindst succesfulde.
53% af de MEST succesfulde har et automatiseret velkomstflow. Det gælder kun 18% af de MINDST succesfulde.
Når det handler om automatiserede trigger- og adfærdsbaserede mails (fx mails ved besøg på en bestemt webside, download af bestemt materiale o.l.) benytter 42% af top-performerne denne taktik, mens det kun gælder for 6% af de mindst succesfulde.
For hele feltet af virksomheder gælder, at 31% har et velkomstflow, mens 23% benytter trigger- og adfærdsbaserede mails. Top-performerne benytter altså en langt højere grad af automatisering end resten af virksomhederne.
DIGITAL MARKEDSFØRING: DE MEST SUCCESFULDE AKTIVITETER
Selvom de fleste virksomheder i dag arbejder med en samlet marketingstrategi og en tværmedial kommunikationsindsats, hvor der bliver vurderet på de samlede resultater, har vi alligevel bedt dem om at opsplitte og vurdere de enkelte aktiviteter, der indgår i deres markedsføring.
E-mail marketing er udbredt blandt respondenterne i undersøgelsen, idet hele 79% anvender denne aktivitet. Herefter kommer SEO (77%), Facebook annoncering (70%), Content Marketing (67%) Google Ads (60%) og anden social media annoncering (54%).
Når det kommer til effekten af aktiviteterne, ser billedet anderledes ud.
Figur 1: Virksomhedernes vurdering af effekten af deres marketingaktiviteter
Ovenfor: vægtet gennemsnit på 5-skala
Selvom e-mail marketing og SEO er de mest anvendte taktikker, så falder aktiviteterne til hhv. anden. og tredjepladsen, når der vurderes på effekten. Content Marketing bliver vurderet som den mest effektive aktivitet.
Content Marketing skaber mest effekt for virksomhederne
Figur 2: B2B skaber resultater med LinkedIn
Ovenfor: vægtet gennemsnit på 5-skala
For det samlede felt af virksomheder bliver Facebook vurderet som det mest effektive sociale medie med nogen distance til LinkedIn på en andenplads.
Men for B2B-virksomhederne ser det anderledes ud: Disse virksomheder formår at skabe pæne resultater med LinkedIn – endda i sådan en grad, at mediet er konkurrencedygtigt med Facebook.
B2B-virksomhederne skaber de bedste resultater med LinkedIn.
BESTIL RAPPORTEN HER (det koster kun din mailadresse)
DE STØRSTE (PERSONLIGE) UDFORDRINGER MED E-MAIL MARKETING
Respondenternes suverænt største personlige udfordring med e-mail marketing er, at deres tid er så knap ift. opgaverne. Hele 86% angiver dette som en udfordring (middel udfordring 40%, stor udfordring 46%).
Figur 3: De største udfordringer
Ovenfor: vægtet gennemsnit på 5-skala
Det er til gengæld hverken lysten eller evnerne til at skrive, der mangler (64% angiver, at dette ikke er nogen udfordring), ligesom kun 10% mener, at teknisk indsigt (software/tools) er en stor udfordring.
Igen ser vi, at respondenterne er udfordret af deres organisationer. Hele 67% angiver, at input fra organisationen er en udfordring (middel udfordring 40%, stor udfordring 27%).
FREMTID: ØGET FOKUS PÅ E-MAIL MARKETING
Virksomhedernes opbakning til e-mail marketing er overvældende. Knap 70% af respondenterne forventer at have mere fokus på e-mail marketing i de kommende 12 måneder. 3% forventer at have mindre fokus på e-mail marketing, mens 27% forventer at have cirka det samme fokus.
Figur 4: Forventninger til fokus de kommende 12 måneder
Blandt de virksomheder, der ikke bruger e-mail marketing, vil 52% gerne i gang.
FÅ MERE INDSIGT
Rapporten ”E-mail Marketing – Fakta, trends og benchmarks, Danmark 2018” for hhv. alle virksomheder og B2B-virksomheder rummer mange flere indsigter i danske virksomheders arbejde med e-mail marketing.
BESTIL RAPPORTEN, OG FÅ MEGET MERE INDSIGT (det koster kun din mailadresse)
SKAL VI TAGE EN SNAK?
Er du nysgerrig på resultaterne af undersøgelsen? Ring på 60 16 70 21, eller send mig en mail på hej@mettewill.dk, hvis vi skal tage en snak. Jeg har god (virkelig god) kaffe på kontoret hos Coworking Plus i Odense (men mail og telefon duer også).