Top 10 anbefalinger til din e-mail marketing ved Mette Will og Halfdan Timm [webinar]
Årets rapport E-mail Marketing i Danmark 2020 – Fakta, trends og benchmarks er udkommet. Med baggrund i analysen får du her de vigtigste konklusioner og 10 centrale anbefalinger til, hvordan du skaber mere engagement og salg med e-mail marketing.
Af Mette Will
HER FINDER DU:
- Optagelse af webinar med Mette Will og Halfdan Timm fra Obsidian Digital
- Komplet udskrift af alt, hvad der bliver sagt på webinar (hvis du hellere vil læse)
- Alle slides fra webinar
Indhold i webinaret:
00:00 – 11:30 Velkomst og introduktion
11:31 – 20:00 Præmis nr. 1 – At have en klar strategi og at måle på sine resultater
20:01 – 26:06 Anbefaling nr. 1 – Mål på resultaterne
26:27 – 28:34 Anbefaling nr. 2 – At eje sine relationer
28:35 – 33:39 Præmis nr. 2 – Opbyg dit publikum
33:40 – 36:35 Anbefaling nr. 3 – Opbyg dit publikum med whitepapers og webinars
36:36 – 40:36 Anbefaling nr. 4 – Opbyg dit publikum med pop-ups og slide-ins
40:37 – 44:43 Anbefaling nr. 5 – Opbyg dit publikum med markedsundersøgelser
44:44 – 45:19 Præmis nr. 3 – Automatiser dine mails
45:20 – 48:09 Anbefaling nr. 6 – Automatiser dine mails
48:10 – 49:36 Anbefaling nr. 7 – Tre korte tips til at finde inspiration til ens velkomstserier
49:37 – 50:44 Anbefaling nr. 8 – Vær realistisk når du laver automatiserede flows
50:45 – 53:12 Præmis nr. 4 – Rette systemer til opgaven
53:13 – 54:36 Anbefaling nr. 9 – Vælg det rette system
54:37 – 56:29 Præmis nr. 5 – Husk ledelse og organisation
56:30 – 57:29 Anbefaling nr. 10 – Undervurder ikke din ledelse og organisation
57:30 – 59:00 Hvad er Smart Academy?
59:01 – 01:12:20 Spørgsmål fra webinarets deltagere
>> Få rapporten E-mail Marketing i Danmark 2020 – Fakta, trends og benchmarks
Transskribering af Mette Will og Halfdan Timms webinar
00:05:42 – Mette Will
Agendaen for i dag er, at vi lige bruger fem minutter på at se på, hvad det er for en analyse, der er lavet. Der kommer en rapport, der bliver offentliggjort i næste uge. Vi skal se på, hvad er det for nogle mennesker osv. der har deltaget i denne her undersøgelse. Ud fra undersøgelsen har vi hentet fem præmisser, som vi kan se er vigtige for, at man får succes med e-mail, markedsføring. Ud fra de fem præmisser der kommer Halfdan og jeg med ti anbefalinger til, hvordan du kan arbejde med din e-mail markedsføring i 2020.
Vi har lavet denne her analyse e-mail marketing 2020 og det har vi gjort fordi jeg støder på, hvad jeg er sikker på, at mange af jer nikker genkendende det. Ja, der er rapporter og analyser derude, men de er fra udlandet, typisk fra USA, og så sidder man med dem og spekulerer på “gad vide, hvor meget af det her, der egentlig kan overføres til det danske marked?” Så derfor tog jeg initiativ til i 2018, at der blev lavet en undersøgelse på det danske marked. Og det er så den, vi har gentaget her i 2020 og forbedret lidt, selvfølgelig.
Meningen med det er, at vi vil kortlægge, hvordan danske virksomheder bruger e-mail markedsføring og bringe ny viden ud til marketingmedarbejderne, så de kan sammenligne sig selv med andre og udvikle deres praksis. Vi har også gjort en indsats ud af at kortlægge, hvordan er det de mest succesfulde virksomheder de driver deres e-mail markedsføring, så vi kan lære noget af det.
Mere end 1.000 danske virksomheder har deltaget i denne her undersøgelse, og af dem bruger 82 procent e-mail markedsføring. De er rekrutteret primært via sociale medier og mail, og det har fundet sted i løbet af vintermånederne. Der er tale om, at 75 procent af dem, der har svaret på undersøgelsen, de har en baggrund inden for markedsføring eller kommunikation, og så er brancherne i Danmark bredt repræsenteret. Vi har simpelthen folk fra alle mulige forskellige brancher og også virksomhedsstørrelserne er meget bredt repræsenteret.
Vi har, som vi kan se herover, godt 20 procent, der er fra små virksomheder med under fem medarbejdere og 16 procent der ligger på 500 plus og ja alle størrelser imellem, og altså en undersøgelse der har et passende antal respondenter, en god stikprøve og der er bredt repræsenteret på brancher og virksomhedsstørrelser, og som er inde og spørge til dem, der rent faktisk sidder og arbejder med det her, nemlig marketing- og kommunikationsfolk.
I undersøgelsen spørger vi rigtig meget ind til e-mail markedsføring, men vi spørger også til digital markedsføring mere bredt. Og et af spørgsmålene fra den afdeling af undersøgelsen er, hvordan folk vurderer effekten af deres marketingsaktiviteter. Og der kan vi se her, at blandt de første 4-5 stykker i top 4-5 stykker. Jamen der er der dødt løb, kan man sige. Altså e-mail ligger der dejlig lunt i toppen af marketing aktiviteter i Danmark og blander sig med SEO, Google Ads, content og Facebook, og differencen mellem dem her, de er så små, at det ikke er statistisk signifikant, men altså e-mail er med oppe i toppen her.
En vigtig ting i forhold til metoden. Jeg vil lige vise jer denne her tabel, fordi den kommer vi til at kigge på flere gange i løbet af webinaret. Det er sådan, at vi har bedt respondenterne om selv at vurdere deres succes med e-mail markedsføring på en 5 skala. Og dem vi betegner som de mest succesfulde, det er dem, der siger, at de har meget eller ekstremt meget succes med e-mail markedsføring, mens dem der er mindst succesfulde, det er dem der svarer, at de kun har lidt eller ingen succes med e-mail markedsføring.
Sådan en tabel som denne her, den skal læses sådan at blandt de mest succesfulde med e-mail markedsføring der er det 88 procent, der siger, at de arbejder med at skabe værdi for deres læsere i nyhedsbrevet. Og når vi kommer over til de mindst succesfulde, jamen så er det 51 procent, der siger, at de arbejder med at skabe denne her værdi. Og så selvfølgelig for alle respondenterne jamen, der er det 69 procent, der siger sådan. Den er lige vigtige at holde fast i, sådan, at vi forstår tabellerne når de kommer.
Jeg skal også sige, at det er jo altså er deltagerne selv, der vurderer deres succes, og det kan være ud fra forskellige kriterier. Det er ikke mig, der lægger et eller andet lag ned over det og definerer, hvornår en virksomhed har succes eller ej. Og vi skal selvfølgelig også lige have in mente, at respondenterne kan både overvurdere og undervurdere deres succes. Men altså hele skalaen bliver flittigt brugt i denne her undersøgelse, og der er nogle markante forskelle mellem dem, der har mest succes, og dem, der har mindst succes.
Præmis nr. 1 – At have en klar strategi og at måle på sine resultater
Yes, så lad os kaste os ud i det. Præmis nummer 1, den handler om at have en klar strategi og om at måle på sine resultater. For hver præmis gennemgår jeg lige nogle tal, vi har hentet fra undersøgelsen, og så kommer vi bagefter med nogle anbefalinger til, hvordan man arbejder med det her.
Det viser sig, at 55 procent af dem, vi har spurgt, de har en e-mail marketing strategi, og at der er en stærk sammenhæng mellem det at have succes og det at have en e-mail marketing strategi. 83 procent af de mest succesfulde, de har sådan en strategi, men det gør sig kun gældende for 29 procent af de mindst succesfulde. Ja, vi har også spurgt virksomhederne, hvor mange mails de sender ud per år, men inden vi lige kigger på de tal, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at spørge jer, hvor mange e-mails jeres virksomheder sender ud om året. Og I kan bare stemme løs her i den lille quiz, jeg giver jer lige et øjeblik til det. Vi kan se at I også bruger hele skalaen, ligesom de gør i undersøgelsen.
00:12:49 – Halfdan Timm
Mette, jeg har en teori om, at virksomheder, der sælger til privatforbrug, altså B2C-virksomheder, at de sender flere mails end B2B-virksomheder sådan helt generelt tror du den teori, den holder stik?
00:13:03 – Mette Will
Det tror jeg den gør og der er selvfølgelig nogle rapporter, vi kan køre det ud på. Jeg tror også jeg sendte dig en, men jeg kan ikke lige huske tallene sådan på stående fod, men der kan vi netop se forskellen. Altså lave en rapport, hvor vi udelukkende tager business to business virksomheder med og en hvor vi tager business to consumer virksomheder med. Men jeg tænker, at det har du garanteret ret i Halfdan, de her tal, der kan vi se at faktisk 25 procent, de sender mere end 100 mails ud om året. Samtidig så kan vi også se, at 45-46 procent, sender mindre end det, der svarer til 2 mails om måneden, er du overrasket over de her tal?
00:13:48 – Halfdan Timm
Jeg er positivt overrasket over mængden af så mange mails. Jeg har selv også markeret den her mere end 100, og det er fordi, vi har nogle forholdsvis fin segmenterede lister selv. Så vi kan sagtens holde en ret høj frekvens på enkelte lister, så vi sender en del mails. Men jeg vil tro, at særligt B2B-virksomheder, ligger en del længere nede, og hvis man ser på de lavt hængende frugter i forhold til at få mere ud af e-mailmarkting, så er det at sende flere e-mails og realisere mere værdi af listen, bare næsten den nemmeste måde at gøre det på. Så skal man finde ud af, hvad man skal skrive. Det er også noget af det vi kommer lidt tilbage til. Det er svært at gøre det som B2B-virksomhed. Særligt hvis det ikke er direkte salg, som Sanne lige nu skriver i kommentarerne det er det. Der kommer man måske ikke op på 100, men jeg vil sige 10-20 om året, det er godt nok også lavt i forhold til den værdi ens liste kan repræsentere.
00:14:54 – Mette Will
Altså, vi har denne her tendens med, at der er mange, der sender to eller færre nyhedsbreve om måneden ud i denne undersøgelse vi har lavet her. Der er 65 procent af virksomhederne, der sender to eller færre nyhedsbreve ud om måneden. Der er en sammenhæng mellem succes og frekvens, altså dem, der har mest succes i undersøgelsen. Det er også dem, der sender mange nyhedsbreve. Eller måske er det omvendt også. Vi ved ikke, hvad der er hønen og ægget, men i hvert fald så er der en sammenhæng mellem at sende mange mails og at have god succes med sin e-mail markedsføring.
00:16:02 – Halfdan Timm
Hvis jeg lige må tilføje en enkelt ting, så har vi nogle gange eksperimenteret med at holde rigtig, rigtig høj frekvens på enkelte lister. Så for eksempel i forbindelse med salg af konferencebilletter. Så har vi lavet segmenterede lister, hvor folk har skrevet sig op til at modtage informationer om listen. Og så har vi sendt en mail om dagen i to eller tre uger, hvor unsubscribe raten måske har været 5 procent samlet i løbet af to-tre uger. Så man kan godt holde en ret høj frekvens. Men man skal også være dygtig til segmenteringen i det. Det er bare for at sige at jeg tror, der er potentiale for at sende mange flere mails, end man måske lige tror nu en gang.
00:16:38 – Mette Will
Ja, det tror jeg helt sikkert du har ret i Halfdan. I må gerne kommentere nede i chatten, hvis i har jeres forbehold med hensyn til at sende mange mails. Vi hører jo ofte at så bliver folk bange for, at det virker som spam osv. men i må meget gerne kommentere på det. Hvis du er en af dem, der sender relativt få mails, så kom endelig med nogle kommentarer dernede. Vi har også spurgt folk, hvad det er for nogle typer mål, de arbejder med i deres digitale markedsføring. Og jamen, vi kan se, at rigtig mange arbejder med trafik til websitet og heldigvis også med salg.
Og vi kan se, at de mest succesfulde de arbejder med mål, der ligger lidt længere nede i salgstragten, sådan noget som leads og salg for eksempel. Og leads det er faktisk den, der er steget mest siden 2018. Der lå den på 43 procent, og i dag har vi altså 53 procent, der arbejder med kundeemner som et mål for deres markedsføring. 41 procent af virksomhederne måler på return on investment (ROI). Det er en lille forbedring i forhold til 2018, men altså stadigvæk overvældende mange, som ikke måler på ROI. Også her er der en stærk sammenhæng mellem succes, og om man måler på, hvad man får ud af sin markedsføring. Blandt de mest succesfulde er det 63 procent, der måler på ROI, og det er kun 31 procent blandt de mindst succesfulde. Når vi spørger til forventningerne til virksomhedernes fokus på markedsføring i det kommende år, så er der en overvældende stor opbakning til e-mail markedsføring.
Tiden som en bremseklods
Ambitionerne er store, hele 74 procent forventer at have mere fokus på e-mail markedsføring her i det kommende år. Jeg kan ikke lade være med at sidde og være lidt skeptisk, når jeg ser det her tal, fordi et andet sted i undersøgelsen fortæller de her marketingfolk, at deres suverænt største udfordring med at lave e-mail markedsføring er at, de ikke har tid nok til denne her disciplin. De er virkelig klemt på tid, og det er en markant stor udfordring i forhold til dem, der kommer nummer to og tre. Et helt tredje sted i undersøgelsen, der fortæller respondenterne, at de har problemer med at få ledelsens opbakning til det her og få input fra organisationen. Så jeg tænker desværre, at der nok er noget færre end 74 procent, der rent faktisk kommer til at have mere fokus her det kommende år.
Jeg tænker egentlig, at det nok er den her gamle kending med, at lige nu, der har vi skide travlt, og kalenderen er fuldt booket, og vi slukker ildebrande og laver alt muligt forskelligt. Men vi har en forestilling om, at når vi bare lige kommer hen i Q2, så går det nok meget bedre det hele. Og så har vi plads til virkelig at sætte meget mere fokus på det her. Den fælde er jeg i hvert fald selv faldet i mange gange. Jeg tror, jeg kan nå meget mere, end jeg egentlig kan.
Anbefaling nr. 1 – Mål på dine resultater
Ja, anbefaling nummer 1, den hedder mål på resultaterne, og det vil du gerne sige noget om?
00:20:03 – Halfdan Timm
Ja, det vil jeg. Og man kan sige, hvis vi nu snakker B2C-virksomheder, så er det jo ikke særlig svært at måle på resultaterne. Det vil man typisk gøre på direkte salg. Der er selvfølgelig undtagelser, men e-commerce for eksempel e-handel, så måler man på, hvor meget omsætning ens nyhedsbreve har genereret. Det er noget sværere, når man arbejder med B2B annoncering, fordi som flere også har skrevet i chatten. Jamen, så er det ikke altid, man kan måle på direkte salg. Kunderejserne kan være meget lange, de kan være meget komplekse, de kan involvere mange stakeholders og så kan det være svært at gå ind direkte og måle på. Så når vi arbejder særligt med B2B e-mail marketing, så måler vi på det, vi kalder en lidt blødere metrics. Så vi måler ikke kun på direkte salg. Vi måler også på ting, der kan ligge før det i kunderejsen. Jeg tror måske, vi har et slide med til det os?
00:20:54 – Halfdan Timm
Her der har vi et lidt simpelt eksempel på, hvilke ting man kan måle på og den bliver meget lidt relevant fra venstre, så bliver det mere og mere relevant mod højre. De mindst sofistikerede, af de virksomheder vi arbejder med, og der er faktisk en korrelation mellem, at de største virksomheder er de mindst sofistikerede. Det er typisk dem, der har nogle legacy it set-ups, der gør det svært at måle på, og som har en masse begrænsninger på corporate i forhold til hvad de må sende ud osv. Så det er sådan en lidt sjov korrelation.
Men man kan jo måle på, hvor mange der rent faktisk åbner ens nyhedsbreve. Altså visninger det synes vi er en dårlig måde at gøre det på, fordi du kan skrive en rigtig clickbait i emnelinjen, som får mange til at åbne, men det fortæller ikke noget om værdien skabt for virksomheden. Du kan også måle på, hvor mange der klikker på dem. Det tror jeg, at mange virksomheder gør. Det gør vi også selv i forhold til at se, hvilke mails der måske klarer sig godt, og hvilke der ikke klarer sig godt. Vi bruger det som en indikator på interesse, men det er ikke særlig godt.
Der hvor det begynder at blive godt, det er tilmeldinger fordi, i hvert fald i vores eget salg og for mange af vores B2B-kunder. Så køber man ikke produktet ved at trykke køb her, og som man køber ved at downloade noget information, downloade en brochure, ved at tilmelde sig et møde ved at bede om at blive ringet op, ved at udfylde kontakt formular, en af de her ting. Så tilmeldinger for os, uden at det nødvendigvis er bundet op på direkte salg, er en god måde at måle på, fordi det er en klar interesse afgivelse. Så kan man gå ind og måle på møder afholdt, hvis ens B2B salgspersonale sidder i et system, hvor man rent faktisk måler det, altså hvis de ikke bare booker selv men måske sidder i et CRM som Pipedriver, Hubspot eller ActiveCampaign. Og så ultimativt, så er det jo, hvor meget omsætning ens e-mails har genereret, men udfordring med omsætning det er at man skal måske vente to år, fra man har sendt en kampagne ud til, at man går ind og måler på det. Så ofte vil vi måske måle på tilmeldinger eller møder afholdt i stedet for.
Estimer værdien af en given kampagne
Så har vi også næste slide som er et eksempel på, hvordan man kan lave en udregning. Fordi nogle gange går vi ind og laver det for B2B, som hedder en weighed pipeline value. Tanken med det er, at vi går ind tidligt og forsøger at estimere, hvor meget værdi der er skabt ved en given kampagne. Kampagne kan være en mail, det kan også være fem mails over to uger for eksempel.
Det eksempel jeg har taget her, er et tænkt eksempel i øvrigt. Man kan sige, at man har startet med at sende en mail ud, der har genereret 100 tilmeldinger til et webinar og så har man kørt noget annoncering. Det har måske kostet 5.000, hvis det bare er e-mail man har sendt ud så har det jo ikke kostet noget. Så siger man, at 50 procent rent faktisk møder op og ser webinaret. Vores deltagere ratio i dag er vist også cirka 50 procent. Det er den også normalt på vores egene, det tror jeg passer meget godt.
Ud fra det så har man måske taget kontakt efter webinaret til 10 personer. Det kan være der er en person, der sidder og skriver ud. Det kan også være, at der bare er ti personer, der har taget kontakt. Der er sat fire møder op. Man ved herfra, at ens gennemsnitlige lukkerate er 25 procent, og hvad livstids værdi er på en kunde. Og på den måde kan man forsøge at lave en udregning på kampagnen, og det er noget, vi gør ved særligt B2B-virksomheder der har lidt volumen, fordi det meget tidligere i processen kan sige noget om, hvilken værdi en given kampagne har skabt, uden at vi behøver at vente to år. Det er ikke super præcist, men det er immervæk mere præcist end at kigge på, hvor mange der har klikket på et link i mailen.
Metrics som er vigtige at måle på
00:24:13 – Andreas Bach-Laursen
Der er mange spændende spørgsmål, som læner sig lidt op ad det, vi har fat i nu. Der er i hvert fald noget omkring, hvordan vi måler, hvilke metrics, der er vigtigt at kigge på, når vi skal ind og måle på de her ting? Det ved jeg ikke, om i kan prøve at sige et par ord om ganske kort.
00:24:31 – Halfdan Timm
Vi måler på open rate, fordi den er relevant for at vurdere mails i forhold til hinanden, vi måler på hvor mange klikker sig videre som proxy. Og så det vigtigste for os umiddelbart, er mængden af personer, der foretager en blød konvertering, som er at tilmelde sig til et event af en eller anden art. Vi har også hvis det er B2C så vil det typisk være direkte omsætning, vi går ind og måler på.
00:24:53 – Mette Will
Ja, og jeg kan se, at folk også spørger, om vi har tal med på virksomheders åbningsrater og klikrate. Det har vi ikke på webinaret i dag, men det har jeg i den rapport, der udkommer i næste uge. Så spørger de også, om der er en bias, en slagside i og med at det er mig for eksempel, der har hentet disse mailadresser eller de her besvarelser. Og ja, det er sådan nogle forbehold, vi også tager i rapporten, og som vi skriver os ud af.
For eksempel tror jeg ikke på det tal, der hedder, at 82 procent benytter e-mail markedsføring. Der er en bias her, fordi undersøgelsen vil tiltrække flere, der bruger e-mail markedsføring. Så sådan nogle forbehold bliver der altså taget i rapporten for de tal, der kommer. Til gengæld er der altså mange med, der har alle mulige grader af succes og små lister og store lister og arbejder meget med andre ting eller rigtig meget e-mail markedsføring. Der fordeler vi os ret bredt i forhold til respondenterne.
Anbefaling nr. 2 – Ej dine relationer
00:26:07 – Mette Will
Anbefaling nummer 2 den handler om at eje dine relationer. For hånden på hjertet, så synes jeg, det bliver mindre og mindre morsomt at markedsføre sig på Facebook og Instagram. For eksempel hvis jeg virkelig strammer skruen, og siger at man er afhængig af andre mediers algoritmer og så videre, og hvor man ikke ejer sine egne data. Det er ikke for at sige, at vi ikke skal bruge de medier mere, for selvfølgelig skal vi det. Altså vi skal bruge en hel palette af medier, men min pointe er at få mere fokus på at eje sine egne relationer og bruge sine egne kanaler.
Dit brand, dine kanaler og dit eget gode indhold
Der er tre ting, jeg synes der er rigtig vigtige i snart sagt enhver virksomhedsstrategi. Nummer ét den handler om at opbygge dit brand, fordi der er intet, der slår et stærkt brand. Det er dig og din organisation som folk, de skal tænke på, når de står med en udfordring eller et problem, som du kan løse. Altså have det her med opbygning af brand med i strategien og sæt også nogle KPI’er for dit brand, så du får målt på resultaterne af det.
Nummer to handler om at sætte fokus på kanaler. Du ejer en kanal som e-mail for eksempel der er vi i fuld kontrol. Vi ejer vores egne data og der er ikke nogen algoritmer, der går ind og ændrer på, hvor mange vi når ud til i indbakken. Og det er der jo mange andre kanaler, som også har de fortrin. Så det her, det handler om i min optik at investere mere i vores websites, i vores e-mail lister, i vores nyhedsbreve, i vores podcast, i vores blogs og vores webinars som det her for eksempel. Altså de steder, hvor vi har kontrol og ejer vores egen data. Sæt fokus lidt mere på det er mit budskab her.
Nummer tre, den handler om at lave vanvittigt godt indhold. Så godt, at dine kunder kommer til at elske dig for det. Fordi det er altså et rigtig vanskeligt parameter for nogen at slå. Det er en kedelig ting at tale om? Måske, men vi ved jo på et eller andet tidspunkt, så kommer der en ny krise. Og når den rammer os, så tror jeg, at vi bliver ekstra glade for at have haft denne her strategi, for der kommer vi nok til at opleve, at medier som Facebook og Instagram kommer til at stramme skruen endnu mere.
Præmis nr. 2 – Opbyg dit publikum
Præmis nummer 2 handler om at opbygge sit publikum. Altså det er sådan, at 61 procent de har færre end 5.000 læsere på deres liste. Og så er der nogen, der kan sige med rette, at det her med antallet af læsere på ens liste, det er jo måske bare et ligegyldige tal. Men hvis ellers vi forestiller os, at vi har 5000 læsere af en god kvalitet, det er folk, der er i vores målgruppe, de åbner vores mails, de læser med, de er aktive læsere. Jamen, så vil vi jo alt andet lige, hvis vi fordobler listen til 10.000 med den samme kvalitet. Så vil vi skabe dobbelt så store resultater.
Altså vi synes at de lister her, de ser meget små ud, så man kan helt sikkert virkelig få skabt nogle bedre resultater ved simpelthen at arbejde med at opbygge det her publikum, opbygge listerne. Vi ser også, at der er en stærk sammenhæng mellem dem, der synes, at de har et problem. De synes, de har for få nyhedsbrevs læsere. Der er langt flere i den gruppe, der har mindst succes med e-mail markedsføring, som synes, det her er et problem for dem.
00:30:05 – Mette Will
En lille quiz inden vi lige kigger på hvad er det så virksomhederne derude gør for at opbygge deres lister? I skal se der en quiz mere på skærmen, og I kan bare begynde at stemme. I kan selvfølgelig tjekke af i i flere bokse. Hvad er det for nogle incitamenter og freebies, hvad er det i bruger som motivation for at trække læsere ind på jeres liste? Her i dag der kan man sige, der bruger vi så et webinar. Allerede nu kan vi se, at der er over 20 procent, som ikke bruger nogen form for incitamenter. Det kan man roligt sige, det bør I altså gå i gang med at gøre. Nogle af de mest populære former for incitamenter, det er konkurrencer og rabatter, nogle af de mindst brugte er for eksempel sådan et webinar som det her og faktisk også e-bøger, som overrasker mig en lille smule Halfdan.
00:31:28 – Halfdan Timm
Ja, den havde jeg troede ville ligge højere. Det kunne måske også være e-bøger og whitepapers. Jeg tror der et overlap i folks terminologi her, men jeg er lidt overrasket over at, begge to ikke ligger højere, end de gør. Til gengæld, synes jeg det giver god mening at, rabatter og konkurrencer er de to, der ligger højst, for det er nok også dem jeg ser hyppigst. Særligt i en B2C kontekst, så er det også begge to effektive greb, som vi også selv bruger på vegne af vores kunder som et af flere greb.
00:31:54 – Mette Will
Så går vi lige videre til at se på jamen, hvordan er det så folk de har svaret? Hvad er det for nogle incitamenter, de bruger i toppen? Der ligger events og konkurrencer. I forhold til 2018, der er konkurrencer og rabatter nogle metoder, der er dalende i popularitet. Altså færre virksomheder bruger dem her i 2020, end de gjorde i 18. Og til gengæld er whitepapers og webinars stigende. Og da vi lige holdt et møde i går, Halfdan, så sagde du at det er måske meget godt. Og hvad tænker du der?
00:32:40 – Halfdan Timm
Ja, det er rigtigt. Altså jeg synes, hele listen rent faktisk er interessant her. Jeg er glad for at se særligt events ligger så højt, fordi events er en af de ting, der jo egentlig er ret svære at afholde. Altså det kræver en del at afholde et event i forhold til at lave en konkurrence, så jeg er positivt overrasket, over at se den ligger så højt. Fordi jeg tror, det er noget meget kvalificeret leadgenerering, man laver på den måde.
00:33:04 – Mette Will
Der er også en del i undersøgelsen, som ikke bruger nogen form for incitamenter. Der kommer mange kommentarer i hele undersøgelsen og blandt andet også på det her, og der er altså folk, der synes, det simpelthen er en dårlig tilgang, fordi man får en ringe kvalitet, folk de tilmelder sig bare for at være med i et eller andet. Så man skal selvfølgelig tænke sig om og lave noget, der er relevant, så man får de rigtige gode mailadresser ind på ens liste.
Anbefaling nr. 3 – Opbyg dit publikum med whitepapers og webinars
Anbefaling nummer 3, den handler om at opbygge sit publikum netop med whitepapers og webinars, og det vil du sige noget om.
00:33:49 – Halfdan Timm
Det er jo særligt sådanne en B2B ting det her. Man kan også godt bruge whitepapers på guides, e-bøger osv. i B2C kontekst. Men det er nok særligt i B2B regi, det sker. Det er noget vi har arbejdet rigtig, rigtig meget med i vores egen marketing i Obsidian og også gør det for kunder i dag. Jeg tror, vi har slides med nogle eksempler her. Jeps, så jeg har lige taget to hurtige med, den ene det er et whitepaper.
Det vi typisk gør med whitepapers, det er at vi skriver nogle guides til, hvordan man bliver bedre til at lave marketing af en eller anden art. Vi er meget opmærksomme på, at vores materiale gerne skal hjælpe folk til at gøre deres eget arbejde bedre, fordi så får de en god oplevelse med vores indhold, som forhåbentlig spejler en god opfattelse af os. Så vi laver for eksempel en guide til, hvordan man optimerer ens Google Ads, eller hvordan man arbejder med marketing attribution. Så bruger vi særligt Facebook leadads og LinkedIn lead gen ads til at lade folk downloade det her direkte på Facebook og LinkedIn, hvorefter de ryger ind i nogle automations.
Vi gør det også med webinars som er den næste. Det vi oplever med webinars det er at, de er faktisk tungere fordi der skal du rent faktisk afholde det, der er noget teknik, der lige skal virke. Du kan ikke sidde og fedte med dine slides og bruge lige så lang tid, som du har lyst til. Det er lidt sværere, men det interessante er at så har vi faktisk lavet en sammenligning mellem whitepapers og webinars hvordan det har virket for os.
00:35:13 – Halfdan Timm
Det jeg lige hurtigt vil fremhæve her, det er at når vi arbejder med whitepapers og webinars så koster en tilmelding til et webinar via annoncering på Facebook og LinkedIn. Det koster næsten det dobbelte, af hvis folk skal downloade vores whitepapers eller vores guide eller pdf, eller hvad vi nu kalder det. Man kan også kalde det en e-bog. Det koster næsten det dobbelte at få folk til at downloade eller tilmelde sig vores webinar. Og det er kun halvdelen cirka, der rent faktisk møder op, så pris pr. kvalificeret tilmelding, folk, der rent faktisk ser det, kan være ret høj.
Det, der er interessant i vores webinar, som tager en time. Er at folk, typisk er der i gennemsnit i 51 minutter ud af de 60 minutter det varer, hvor at når folk downloader vores materiale, så tror jeg ikke, de bruger særlig lang tid på det, jeg har sat det til fem minutter. Jeg tror, jeg er meget gavmild over for os. Jeg tror faktisk ikke, folk bruger fem minutter på at læse det materiale, de downloader, fra os. Jeg tror, de bruger 30 sekunder på at skimme det, og så lukker de det ned, hvis ikke det er virkelig interessant.
Så hvis jeg omregner til pris pr. minuts opmærksomhed, som metric. Så jeg ikke siger, hvor får vi de billigste tilmeldinger, men, hvor får jeg de mest kvalificerede tilmeldinger? Jamen så er webinars, altså 3 gange bedre med den her udregning, og jeg tror, det er tredive gang bedre i realiteten, fordi jeg har været lidt gavmild med tiden. Så vi har lavet et skift i vores egen marketing, hvor vi ikke er så tunge på whitepapers som vi tidligere har været. Men nu forsøger vi at afholde nogle flere webinars fordi vi simpelthen oplever det er en mere kvalificeret måde at hjælpe folk på. Og jo mere vi kan hjælpe folk, jo bedre forretning har vi i sidste ende.
Anbefaling nr. 4 – Opbyg dit publikum med pop-ups og slide-ins
00:36:36 – Mette Will
Anbefaling nummer 4 handler om at opbygge sit publikum med pop-ups og slide-ins, og det vil du også sige noget om det? Halfdan.
00:36:46 – Halfdan Timm
Det vil jeg nemlig, og det er jo også et emne vi snakkede lidt om. Vi har brugt Facebook lead ads, og LinkedIn lead gen ads rigtig meget, men dit webside er jo en fantastisk måde at leadgenere på.
Fem hurtige anbefalinger fra Emil Kristensen fra Sleeknotes
Så vi har taget fem hurtige anbefalinger fra Emil Kristensen fra Sleeknotes indlæg til EMAIL SUMMIT med her.
Forms til mobil og desktop
Den første anbefaling, den handler om forskellige forms til mobil og desktop. Det er fordi den form, der ser godt ud på desktop, gør det ikke nødvendigvis på mobil. På mobil skal der måske være færre felter, mindre tekst, mindre billeder osv. for at det ikke kommer til at fylde hele skærmen. Så bare det at du laver to forskellige forms til mobil og desktop, det kan altså bidrage til at hæve din konverteringsrate rigtig meget.
Multiple steps
Det andet punkt, det handler om multiple steps og multiple steps det går ud på, at du først kan bede folk om at indtaste f.eks. deres e-mailadresse og så derefter, hvis de har lyst at indtaste deres navn, interesser og køn. Det, der er smart at gøre her er, det er at hvis du giver folk tre felter og to checkbokse fra starten af, så virker det næsten uoverskueligt at skulle udfylde den her, det gider folk ikke. Emil Kristensen havde nogen tal med for, at når du har tre eller flere felter, så falder din konverteringsrate drastisk i forhold til at have et eller to felter.
Men du kan bruge multiple steps, og det fungerer på den måde, at først giver de deres e-mailadresse, og så har du den. Så er der nogle efterfølgende, der vil udfylde resten. Men hvis ikke de gør, så har du stadig e-mailadressen, så det holder din konverteringsrate høj, men det giver mulighed for, at de, der har lyst, kan udfylde mere information, så du kan få mere data på dine leads og sende mere relevant materiale til dem.
Personalisering
Det tredje her handler om personalisering det er lidt for viderekomne. Men hvis man arbejder med datalager i Google Tag Manager, så kan man gå ind og personalisere ens pop-ups. Så i det her tilfælde har Emil Kristensen taget et billede med fra et blogindlæg på Sleeknote, hvor Rikke oppe i hjørnet af formularen, som har skrevet indlægget, og som ved at lægge Rikke ind i datalager på Google Tag Manager, så kan man gøre pop-uppen personlig med hende som afsender. Så i stedet for at det er en generisk pop-up fra Sleeknote, jamen så er der en pop-up fra Rikke, hvis indlæg du læser og lige har set. Det kan altså også bidrage til at hæve konverteringsraten fordi det gør det mere relevant, og så er det i øvrigt en enormt personlig måde at lave marketing på, som jeg også tror fungerer rigtig, rigtig godt.
Design
Det fjerde punkt handler om design, det handler om, at jo mere du splittester dit design, jo flere designvarianter du laver, des større chance er der også for, at du finder noget der rammer virkelig godt. Hvis du bruger for eksempel Sleeknote som værktøj, så ligger der en masse indbyggede templates du kan bruge. Det er hurtigt, men hvis du nu laver noget, som passer lige præcis til din egen side, som bruger de samme farver, nogle af de samme elementer. Jamen, det kan faktisk bidrage til at hæve konverteringsraten rigtig meget også ved at tænke en lille smule ud af boksen. Boksen er hurtig, men ud af boksen kan hæve konverteringsraten.
Content upgrade
Den femte og sidste er content upgrade. Content upgrade det handler om, at hvis du har skrevet et langt indlæg om for eksempel e-mail marketing, så er der et eksempel på en content upgrade fra Sleeknote, som går ud på, at du kan downloade nogle flere eksempler eller måske nogle arbejdsark, nogle Excel lister, et eller andet, der relaterer sig til indlægget i indlægget. Og fordi du læser indlægget, er interesseret i emnet, så vil konverteringsraten på sådan en content upgrade her typisk været ret høj i forhold til en pop-up nede i højre hjørne, som måske kommer med noget helt andet indhold, som ikke er super relevant for det, du læser lige nu. Så content upgrades er mulighed for at tage dine lange indlæg opkvalificere dem lidt med ekstra indhold, man ikke får i indlægget, og så kan folk downloade det. Det kræver lidt arbejde, men det fungerer altså også rigtig, rigtig godt.
Og så lige et hurtigt spørgsmål. Jeg vil tage i chatten, Cecilie hun spørger om man også kan det med personalisering? Når vi nu skal til at slå cookies fra? Ja, det kan vi godt i sessionen, men den kan nok ikke huske det. Hvis du går ind på siden 7 dage efter, så skal der lægges en ny cookie, så i sessionen når folk er inde på siden første gang, så er det her ikke et så stort problem mig bekendt. Men den kan ikke huske det, når du besøger siden 7 dage efter, hvad det var for et indlæg du læste dengang. Så bliver den måske generisk i anden runde, så det virker stadig.
Anbefaling nr. 5 – Opbyg dit publikum med markedsundersøgelser
00:40:37 – Mette Will
Anbefalingen nummer 5 handler om at opbygge dit publikum med markedsundersøgelser. Og når vi tager denne her anbefaling med, så er det fordi, vi ser ikke så mange virksomheder, der gør det her. Det betyder, at du kan skille dig ud fra din konkurrenter og få noget mere opmærksomhed. Så er der også den finte ved det, at markedsundersøgelser ikke er omfattet af spam forbuddet. Så det vil sige i princippet, så kan du godt maile ud til folk og bede dem om at besvare din undersøgelse, uden at du har en permission. Det kræver, at der ikke er skyggen af markedsføring eller branding, hverken i mailen eller i undersøgelsen.
Selv om det er lovligt, så skal du naturligvis tænke dig rigtig godt om, fordi en ting er at holde sig på den rigtige side af loven, noget andet er, hvordan det opfattes af brugerne derude. Så en rigtig god kommunikation omkring det her og en meget, meget omhyggelig udvælgelse af, hvem du vil sende de mails til og bede om at deltage, hvis du bruger denne teknik. Man kan også starte småt med små grupper og så ligesom vurdere, og så skalere det op.
Jeg laver for eksempel et stort stykke content sådan en markedsundersøgelse. Det er den vi er til webinar om nu. Jeg kan lave det her store stykke content, og så kan jeg lave alle mulige varianter. Jeg kan lave en rapport for business to business, en kun for webshops, en for små virksomheder osv. Og jeg kan tage det her kæmpestore stykke content, som naturligvis koster nogle arbejdstimer, det er et stort stykke arbejde. Men så kan jeg til gengæld splitte det ad i atomer og lave automatiseret velkomstserier, blogindlægs, mails, små serie-mails, webinars og så videre. Man kan have glæde af sådan et stort stykke content, i hvert fald et halvt år eller måske mere. Så måske er det sådan noget man kan gøre bare en gang om året og så til gengæld have glæde af rigtig længe.
00:42:42 – Mette Will
I 2018, der brugte jeg dette her gamle LinkedIn-trick, som stadigvæk virker, jeg har lige taget nogle skærmbilleder med. Det er sådan på LinkedIn, at hvis man liker noget eller kommenterer noget, jamen så bliver det jo spredt i den persons netværk også. Så man kan virkelig få nogle ringe i vandet. Bare efter 24 timer på LinkedIn, der havde jeg mere end 300 bestillinger af rapporten og mere end 32.000 visninger.
Efter tre uger og tre opslag, der havde jeg fået en kvart million visninger og samlet set bestillinger fra 2665 mennesker, der gerne ville have denne her rapport. Og det var faktisk startskuddet til, at jeg kunne starte min egen virksomhed. Det var min lille liste, som jeg startede med den gang, så altså en metode, der ikke bliver brugt ret ofte, men som vi kan se kan være rigtig, rigtig effektiv.
00:43:40 – Andreas Bach-Laursen
Der er lige to hurtige spørgsmål Mette, hvis vi lige skal nå dem. Der er noget her omkring logoer i forhold til branding. Og så er der spørgsmål omkring, hvor vidt om det var rent organiske opslag du lavede for at få den store succesrate du egentlig havde med det her?
00:43:52 – Mette Will
Ja, det var rent organiske opslag, selvfølgelig ikke udelukkende på LinkedIn. Det var også på Facebook, men jeg brugte ikke en krone på at få de her 2600 læsere. Ja godt spørgsmål med logoet, om det må indgå i en markedsundersøgelse? Altså der siger Forbrugerombudsmanden jo at hvis det er et logo og et lille diskret logo, så går den nok, og så bliver det ikke regnet som markedsføring. Så altså det har Forbrugerombudsmanden svaret på. Men pas på og lad være med at have de her taglines nedenunder og link ind til dit webside osv. Altså hold det meget, meget rent og uden markedsføring for at være sikker på, at du på den rigtige side.
Præmis nr. 3 – Automatiser dine mails
00:44:44 – Mette Will
Præmis nummer 3 handler om at automatisere dine mails. Vi kan se, at 40 procent af deltagerne i undersøgelsen sender et automatiseret velkomstflow, og det efterlader jo et kæmpe potentiale for, at 60 procent af marketingfolk derude, der kan starte sådan et. Vi ser også, at der er en stærk sammenhæng mellem det at sende et automatiseret flow og så succes. 59 procent af de mest succesfulde gør det. Og det gør sig kun gældende for 26 procent af de mindst succesfulde. Og endnu mere skævt ser billedet ud, når vi taler om triggere og adfærdsbaseret mails.
Anbefaling nr. 6 Automatiser dine mails
Anbefaling nummer 6, den handler derfor om at automatisere dine mails eller hvis du allerede er i gang, så gør mere af det i 2020. Halfdan, det vil du sige noget om?
00:45:32 – Halfdan Timm
Ja, jeg har lige taget det eksempel med fra vores eget set-up i ActiveCampaign, fordi når en person ved os for eksempel downloader et whitepaper, så ser vores automations nogenlunde sådan her ud. Billedet til venstre her er en meget simpel automation. Det er at en person har tilmeldt sig en liste til vores marketing attribution whitepaper, så får de med det samme den første mail. Det er den, man kan se i midten her, hvor vi skriver noget om det materiale, de har mulighed for at downloade nu, og så giver dem et link til det. En super simpel velkomstserie.
Det der så er til højre her på billedet, er et eksempel på et whitepaper, hvor vi har en e-mailserie på otte mails. Og det betyder, at når folk downloader vores whitepaper, så er der jo mange af dem, der selvfølgelig åbner og læser det. Men vi sender faktisk otte opfølgende mails med mere information. Først i den allersidste mail forsøger vi at være en lille smule sælgende, hvor vi siger hvis du har lyst så svar på den her mailen, så kan vi måske hjælpe dig med noget. Men i de syv første der prøver vi bare at give mere og mere værdi og hjælpe folk med at få en god oplevelse med materiellet og deres egen annoncering.
En interessant finding for os, det er at i dag der sender vi mails ud med en dags mellemrum, så du får otte mails på otte dage hvis du tilmelder dig vores whitepapers for eksempel. Tidligere der sendte vi det ud med tre og fire dages mellemrum. Så de samme otte mails de tog 24 dage, da vi satte den ned til én dag per mail, så steg vores åbningsrate og vores unsubscribe rate faldt. Og min teori om, hvorfor det skete, det er at lige når folk, downloader materialet, så er de mest interesserede i det. Og hvis du så venter en uge eller tre dage med at sende mere information til dem, hver gang du gør det, så når de at tabe noget af interessen. De er allermest interesserede, lige når de downloader, så vores forsøg på ikke at være for anmassende, havde faktisk en negativ effekt på åbningsrate og betyder flere unsubscribede, end da vi begyndte at sende dem med en dags mellemrum, så det gør vi med alle vores kampagner i dag.
Her har jeg bare lige taget et par eksempler på nogle af de andre mails vi sender, der er den med, at man får ens whitepaper til venstre, i midten der har jeg så et eksempel på sådan en kampagnemail, vi kunne finde på at sende ud. Det er en kampagnemail, hvor vi har et kursus i marketing attributions, som så bliver sendt til de personer, som har downloadet whitepaper marketing attribution. Det er bare for at vise, hvordan en forholdsvis sælgende mail ser ud for os.
Og så til højre det er et eksempel på en mail, vi har sendt ud til listen for bare at give dem mere information. Den her forklarer så attributions modeller. Så vi sender mange forskellige mails, men fælles for dem er, at vi prøver en 80/20 fordeling, hvor 80 procent af det vi sender ud, det hjælper folk. Og det er ikke med henblik på at sælge. De sidste 20 procent det er, hvor vi forsøger at være lidt sælgende, og det fungerer rigtig, rigtig godt for os.
Anbefaling nr. 7 – Tre korte til at finde inspiration til ens velkomstserie
00:48:10 – Mette Will
Anbefaling nummer 7 er tre korte tips til at finde inspiration til ens velkomstserier. For en ting er, at man gerne vil hen og lave dem, men hvad er det for noget indhold, man skal putte i dem? Og det er der selvfølgelig utrolig mange kilder til.
Brug Google
Men en af dem, det er at søge på Google og gerne på engelsk, fordi så får vi mange flere resultater frem. Her er søgt på how to make e-mail marketing, og så kommer der en masse forslag frem fra Googles side, som selvfølgelig baserer sig på, hvad andre har søgt på. Og jeg kan jo hurtigt løbe sådan en liste her igennem, og sige jamen jeg kunne godt lave en mail om at lave kampagner, jeg kunne godt lave en om at lave designskabeloner, det er folk interesseret i, de er interesserede i software til e-mail markedsføring og i GDPR for eksempel. Og så kan man lave forskellige søgninger og få nogle ideer til, hvad det er, man kan putte i sine mails, som også er noget, vi ved interesserer folk.
Populære blogpost
En anden metode er at kigge på populære blogpost indenfor områder, hvor der er mange kommentarer og så arbejde videre med det.
Genbrug
Et tredje lille hack det er at lave noget genbrug og gå sit i e-mailsystem igennem, og kigge på hvad er det for nogle mails som folk, de har været interesserede i. De mails, der har høje visningsrater, og klikrater. Jamen er der nogle af de mails, der kan omskrives og indgå i sådan velkomst flow.
Anbefaling nr. 8 – Vær realistisk når du laver automatiserede flows
Anbefaling nummer 8 har bare denne her ene slide og handler om at være realistisk, når vi laver vores automatiserede flows. Jeg har oplevet mange gange, og jeg har selv været meget skyldig i det, at jamen når vi så har booket det der møderum, vi har et dejligt stort whiteboard, og nu skal vi braine på ideer til hvad er det for nogle flows, vi kan lave for eksempel, nogle varianter af mails og alt det der.
Vi vil jo så gerne, og vi er begejstrede, ambitiøse og inden vi ser os om, så har vi lavet et kæmpe hierarki, et kæmpe mindmap med flows og mails osv. Og altså jeg vil sige hellere starte med at lave et velkomstflow bare på tre mails, men så rent faktisk få det gjort, i stedet for at få ridset noget op, som i virkeligheden er for voldsomt til, at vi i vores pressede hverdag kan få det gennemført. Så kan vi altid bygge videre på de tre mails, altså mere realistisk og i 60 procent, der ikke laver automatiserede mails, bare lave en lille serie og kom i gang. De af jer, der er i gang, i kan jo så bygge videre på det.
Præmis nr. 4 – Rette Systemer til opgaven
00:50:45 – Mette Will
Præmis nummer 4 handler om de rette systemer til opgaven. Jeg har egentlig en lille quiz, den bliver meget hurtig, men jeg kunne godt tænke mig at spørge jer, hvilke systemer I bruger til jeres e-mail markedsføring? Nu er der jo hundredvis af systemer derude, så der vil være en del svar, der falder ned ved andet. Men vi har altså taget nogle af dem, som er meget brugte med på listen her.
Ikke overraskende kan vi se, at der er rigtig, mange af jer, der bruger Mailchimp. Vi er oppe på sådan 44-45 procent der bruger Mailchimp. Tak skal I have. Vores undersøgelser viser også, at 42 procent bruger Mailchimp som e-mail marketing system. Jeg skal sige jamen, de sidder meget, meget tungt på det marked her. De har dog en faldende andel i forhold til 2018. Der er en meget stærk sammenhæng mellem det at have succes og det at bruge Mailchimp. Jeg har været lidt skrap i min overskrift her og skrevet, at jo mere Mailchimp man bruger, des mindre succes har man. De mest succesfulde bruger ikke særlig meget Mailchimp, men det gør de mindst succesfulde. Og hvordan i alverden denne her negative sammenhæng sammen Halfdan?
00:52:14 – Halfdan Timm
Ja, jeg har to bud på det. Altså mit ene bud er, at der er en korrelation mellem, at de mindste virksomheder uden ressourcer bruger Mailchimp, fordi det er gratis eller meget billigt. Og det nemt at komme i gang med, så der vil være en naturlig overvægt af dem. Men jeg tror, at den primære årsag er, at Mailchimp bare er blevet overhalet af alle andre systemer. Det er ikke et særlig godt system, hvis du skal mere end bare at sende en kampagnemail ud en gang imellem. Dets automations er stærkt begrænset, triggers er stærkt begrænset, integrationerne er ringe. Det har endda mistet integrationen til Shopify, hvor Klaviyo steppede ind og udnyttede chancen.
Mit indtryk er, at Mailchimp har forsøgt at ville være en masse forskellige ting, så de ville også lave Facebookannoncer, de ville også lave landingssider, de ville sende postkort i USA, de vil gøre alle mulige ting, men de har lidt glemt fokus på kernen, og det gør, at vi anbefaler alle vores kunder at skifte væk fra Mailchimp i dag. Altså, det er bare ikke et særlig godt system. Det var fedt for ti år siden, måske for fem år siden. I dag findes der virkelig mange gode alternativer, både udenlandske og også på det danske marked.
Anbefaling nr. 9 – Vælg det rette system
00:53:13 – Mette Will
Anbefalingen nummer 9 det handler om at vælge det rette system, og kan du sige noget om det?
00:53:21 -Halfdan Timm
Har vi lavet en lille top-3-liste her? Vi arbejder med rigtig mange systemer i Obsidian fordi vi er sådan rimelig pragmatiske, så vi anbefaler ikke et system over alle andre, men vi har dog nogle favoritter. De favoritter er blandt andet for B2C-markedet, Klaviyo. Det er definitivt det bedste e-mail marketing system til e-commerce. Klaviyo er fremragende, særligt hvis du arbejder med Marketo e-commerce eller Shopify som er de systemer, der har native dybe integrationer til det. Campaign Monitor er også godt.
Så har jeg sat Mailchimp på, det kan lyde lidt sjovt, når vi lige har sablet dem ned. Men Mailchimp er på, fordi hvis du er en lille virksomhed, der ikke har nogen ambitioner om at vækste med en lillebitte liste, jamen så er Mailchimp simpelt, nemt og billigt. Men så lytter du nok ikke til det her webinar? Så det tror jeg ikke er relevant for nogen der sidder herinde.
I B2B der er vi glade for blandt andet Hubspot, som mange af vores kunder bruger, ActiveCampaign, som vi selv bruger. Og hvis man sidder som kæmpestor virksomhed med et meget stort behov for tilpasning og et stort budget, jamen så kan Marketo være et godt system. Noget som jeg også lige vil sige, det er at der findes nogle rigtig gode systemer på det danske marked. Der findes blandt andet Ubivox, der findes Heyloyalty og E-mailplatform. Dem kan man også gå ind og tage et kig på. De har selvfølgelig fordelen, af at det er dansk support. De er integreret til rigtig mange systemer, og det er også nærmest udelukkende positiv erfaring vi har med alle dem, så dem vil jeg også lige nævne hurtigt.
Præmis nr. 5 – Husk ledelse og organisation
00:54:37 – Mette Will
Præmis nummer 5 og den sidste præmis på dagens webinar. Den havde jeg med på vores lille møde i går Halfdan, og så sagde du “arhh jeg tror måske ikke, det interesserer folk så meget”.
Jeg har puttet den til sidst, fordi jeg synes bare der er sådan nogle markante tal, at I skal altså lige have noget af det her med. Det handler om at huske sin ledelse og kommunikation. Der er nogle meget store forskelle i mellem de mest succesfulde og de mindst succesfulde, når det kommer til det her område. 73 procent af de mest succesfulde, de siger, at de har en organisation, der er meget eller ekstremt dedikeret til e-mail, og det er altså kun otte procent af de mindst succesfulde, der siger sådan. Også når det kommer til ledelsens forventninger til e-mail marketing, så lader det til at blandt de mest succesfulde, der er det meget bedre afstemt, hvad det er vi har forventninger til, hvad vi skal gøre på e-mail marketingområdet.
Og endelig den sidste der har vi spurgt til folks udfordringer, og der ser vi, at det er de mindst succesfulde, som har de største udfordringer med at få input fra organisationen. Og jeg kender så godt de her problemstillinger også fra at have arbejdet i store organisationer. Så jeg kan sagtens forstå de mennesker, der svarer sådan her. Der kommer også rigtig mange citater, altså dem der svarer i fritekst på det her spørgsmål og for eksempel sådan en som det her er meget kendetegnende. En marketingmedarbejder, der er lidt træt og synes, at det han får fra ledelsen, det er bare noget selvfedt selvpromoverende noget, som han ikke kan bruge i sin e-mail markedsføring, og som man tænker ingen gider at læse. Så vi fornemmer også denne her konflikt, der kan være mellem marketingafdelingen og så ledelsen og organisationen.
Anbefaling nr. 10 – Undervurder ikke din ledelse og organisation
Anbefaling nummer 10, den hedder undervurder nu ikke din ledelse og din organisation. Det er vigtigt, at du arbejder med ledelsen, så du får deres opbakning, så de forstår vigtigheden af e-mail markedsføring, og så de kender til de resultater du skaber med den her form for markedsføring. Og lige så vigtigt, at du arbejder med organisationen, så de forstår, hvad det er, du er ude efter i forhold til input, til indhold, til nyhedsbrev. Hvad er det kunderne spørger efter? Hvad er det, de ikke forstår? Hvad er det rigtig mange gerne vil høre om i øjeblikket?
De skal forstå ude i organisationen hvad det er de skal kigge efter og involveres i, og levere noget indhold ind til nyhedsbrevene, så ha’ den in mente. Det kan være enormt forskelligt fra den ene organisation til den anden. Men altså ledelse og organisation spiller måske nok en noget større rolle her, end vi går rundt til daglig og forestiller os. Ja, så er vi egentlig nået frem til at tage de spørgsmål, vi ikke har nået i løbet af webinaret.
>> Få rapporten E-mail Marketing i Danmark 2020 – Fakta, trends og benchmarks
Spørgsmål fra webinarets deltagere
Vælg det rigtige system
01:00:19 – Andreas Bach-Laursen
Der er nogle der spørger meget konkret til nogle forskellige systemer, der bliver valgt, og der bliver gjort en masse erfaringer undervejs, så man kan sige, at vi var lidt inde på det her omkring med Mailchimp. At det måske var et lidt uddøende område eller i hvert fald uddøende system. Men altså kan man sige noget generelt i forhold til forskellige brancher eller størrelser af virksomheder, er der sådan nogle mønstre i at sige hvilke systemer eller hvad skal man i hvert fald overveje, når man går ind og vælger et system. Den er til dig Halfdan. Hvis du har et bud på det. Der er utroligt meget at vælge imellem, men er der så nogle tommelfingerregler for, hvad skal man være opmærksom på, hvis man skal ind og vælge?
01:01:01 – Halfdan Timm
Jamen jeg synes det er et rigtigt godt spørgsmål. Jeg vil sige, at hvis man er e-commerce så ville jeg kigge på Klaviyo, og faktisk ikke på andre systemer, fordi det er bare et bedre, system end alle andre lige nu. Men hvis man sidder som B2C, og ikke er e-commerce, og hvis man sidder i B2B-regi, så er der ret mange systemer, man kan overveje. Jeg vil overveje det ud fra tre primære parameter. Det ene det er kompleksitet, fordi hvis du har et set-up hvor du bruger almindelige gængse værktøjer, der ikke kræver customer integrationer, så kan du bruge nogle af de lidt lettere værktøjer, hvis du sidder og skal have integreret en eller anden sindssyg 20 år gammel dynamics C5 løsning skal du nok ud i noget Marketo, det bliver ret dyrt.
Det andet jeg vil kigge på, det er om du har brug for dansk support? Fordi hvis du har det og er mere tryg ved det, så findes der nogle danske systemer, du skal bruge. Derudover så tredje punkt, hvor stor er organisationen, fordi et system som Hubspot tillader at det er muligt både at have salg, marketing og kundeservice i samme system. Det kan du ikke i for eksempel Campaign Monitor. Så der er nogle forskellige parametre, man kan kigge på. Og så selvfølgelig tage trial ved mange forskellige systemer og se, hvilke der rent faktisk er til at arbejde i.
LinkedIn tips
01:02:01 – Andreas Bach-Laursen
Super tak for det. Mette der var også lige nogle, der spurgte lidt ind til de her LinkedIn tips, du var inde på, at du havde brugt, kan du ikke lige opsummere? Hvordan var det mere konkret, du havde gjort, og hvordan var det du havde fået folk til at aflevere deres e-mailadresser til dig?
01:02:15 – Mette Will
Ja, altså jeg bryder mig ikke om, at folk skriver deres e-mailadresser i kommentarfeltet på LinkedIn. Jeg har faktisk brugt lidt forskellige metoder. For det første så når folk kommenterer noget, så hvis ikke vi allerede er connected, så sørger jeg for at blive det, siger tak for interessen for rapporten og så videre, som snart udkommer, jeg vil rigtig gerne i kontakt med dig her. Når man så er connected, så kan man jo hos de fleste brugere gå ind og hente deres mailadresse inde på deres profil. Og så kan jeg så sende en mail ud og sige tusind tak, fordi du har bla bla bla, og så hent rapporten.
Jeg putter både noget permission tekst ind i selve opslaget på LinkedIn. Men jeg sørger også for at putte det ind i mailen, sådan så man ligesom kan sige nu er der kommet en mail, og det er det her, jeg siger ja til, når jeg henter denne her rapport. Sådan så jeg har permission på plads allerede på et vist niveau ude i opslaget, hvor man ved, at det er det, der ligesom er byttehandlen. Man bytter for en mailadresse, og så får jeg den permission ind i min mail. Jeg har brugt nogle forskellige metoder til det. Og ja, som jeg har eksperimenteret med, det bliver lidt for meget at gå ind i her tror jeg. Basically, så er det sådan, jeg gør det.
Lignede undersøgelse i udlandet?
01:04:48 – Andreas Bach-Laursen
Der er lige et enkelt spørgsmål her, om der er en tilsvarende undersøgelse fra det udenlandske marked? Ved du, om der er det? Er der noget man ligesom kan sammenligne det med? Hvis man har et større område man opererer i.
01:05:01 – Mette Will
Der er ikke identiske en undersøgelse. Jeg har selvfølgelig ikke været ud og kopiere andre undersøgelser rundt omkring i verden, men der er andre undersøgelser, der bliver lavet. Blandt andet Adobe laver en og Litmus. Litmus laver også nogle gode. Altså det er noget af det, jeg godt kan putte med i en mail til jer også.
Der er nogle gode amerikanske undersøgelser på området. Der er bare også nogle omstændigheder, som er helt anderledes i USA, end de er i Danmark. Men der er nogle virkelig gode, der er nogle gode undersøgelser på blandt andet effekten af e-mail markedsføring. Så afhængig af hvad man lige er ude efter, så er det lidt forskellige steder, man skal hen.
Hvordan skal man arbejde med sin e-mail marketing?
Måske er det et lidt stort spørgsmål. En e-mailstrategi i overskrifter. Vi er omkring nogle forskellige punkter, men der er jo mange forskellige tilgange til, hvordan man skal arbejde rent strategisk med hele sin e-mailmarketing. Halfdan det er garanteret sådan en du kan svare på, på et minut?
01:06:06 – Halfdan Timm
Det kan jeg godt, jeg kan give jer konsulentsvaret først. Det afhænger af, at du skal splittest dine emnelinjer, for på den måde lære du mest. Hvis jeg skal sige noget af det, vi har lært i vores egen e-mail, så er vi rimelig upfront med vores emnelinjer. Så vi pakker tingene meget mindre ind, end vi gjorde tidligere. Hvis vi gerne vil sælge et kursus, så skriver vi i mailen, nu er der et kursus inden for det her emne. Fordi det oplever vi faktisk virker bedre, end hvis vi forsøger at pakke det ind i en meget lang historie først. Det er en anden stil, der er nogle, der har rigtig godt held med den. Det har vi ikke haft, vi er ret upfront med tingene. Men konsulentsvaret, det er at det afhænger af, at du skal teste dine emnelinjer, fordi det er sådan du lære hvad der virker for lige præcis din virksomhed og målgruppe.
01:06:42 – Mette Will
Jeg synes også, det handler rigtig meget om for eksempel hvad er det, vi vil? Hvad er det for nogle mennesker, vi gerne vil hjælpe derude? Altså få virkelig defineret sin målgrupper meget præcist og så få lagt et stykke arbejde i, hvordan man skaber værdi? Det synes jeg også er pragtfuldt, for eksempel at lave en markedsundersøgelse. Det kunne være meget andet og det her webinar, for eksempel at man føler sig ikke som sådan en, der kommer ud og presser på. Altså man rent faktisk hjælper folk med, og i det her tilfælde løse deres opgaver med e-mail markedsføring bedre. I min bog, så får man selvfølgelig altid bedre succes med at forsøge virkelig at bringe noget værdifuldt ud til folk også via sin e-mail markedsføring og lave et meget præcist stykke arbejde med hensyn til målgrupper og segmentering. Altså det er bare et par emner, som også indgår i min strategi.
Hvordan gennemfører man et sanity check på sin e-mail permissions?
01:07:44 – Andreas Bach-Laursen
Yes der er allerede en masse gode ideer til næste webinar til hvad det kunne handle om. I hvert fald noget med GDPR er absolut relevant og vigtigt. Der er også et spørgsmål, der kommer lidt igen nogle gang her omkring, hvordan kan man gennemføre sådan et sanity check på sin e-mail permissions? Et sanity check. Hvordan tjekker man op på de permissions, man har indsamlet, at de rent faktisk ligger sammen? Er gode nok i forhold til det man gerne vil? Det er det jeg tænker ligger i spørgsmålet.
01:08:10 – Halfdan Timm
Så lad os snakke om et juridisk check her, om man har den rette permission fra starten af eller et mere pragmatisk check af om de er noget værd, om de åbner ens e-mails.
01:08:16 – Andreas Bach-Laursen
Det kunne være begge dele. Men jeg tænker måske det er det juridiske, som i hvert fald kan være interessant, og som fylder rigtig meget i folks bevidsthed lige for tiden sådan som jeg oplever det.
01:08:23 – Mette Will
Altså det juridiske, der er jo en spamvejledning fra Forbrugerombudsmanden, som altså er glimrende. Det er jo markedsføringsloven, der regulerer, hvem vi må sende mails til, og så er vi over i GDPR, når det kommer til hvordan er det så, vi behandler folks data? Og markedsføringsloven den er, nem at forstå. Og der er denne her spamvejledning fra Forbrugerombudsmanden. Jeg har skrevet et blogindlæg om det, og hvor der også er reference til Forbrugerombudsmanden. Vi har i øvrigt også før holdt webinar om det her, og Forbrugerombudsmanden var med på EMAIL SUMMIT 2020.
Så det er meget præcist beskrevet jamen, hvad er det, der skal til, for at du har et lovligt samtykke? Og der er også en masse eksempler på, hvornår er du inden for lovens rammer? Og hvornår er du ikke? Og så en lille pointe med det her med permissions, det er også at sørger for at tage skærmbilleder af, hvordan du har samlet permissions ind og sørge for at få markeret inde i dit system. Hvad er det for en kilde, du har? Hvor er det henne, du har samlet denne her permission ind? Sådan så du altid vil kunne dokumentere, jamen, du har tilmeldt dig sådan og sådan, en dato i forbindelse med, at du har tilmeldt dig et webinar om e-mail markedsføring og sådan her så den side ud, som du har tilmeldt dig på. Ha’ styr på sådan nogle ting.
Jeg kan godt forstå, at folk bekymrer sig, det er kæmpestore bøder, og der er ikke nogen af os, der har lyst til at komme i nogen klemme juridisk. Men hvis vi opfører os ordentligt som en start og gør det klart for folk, hvad er det for en byttehandel de laver, når de giver deres e-mailadresse til os, så er det altså meget, meget ualmindeligt, at man løber ind i problemer. Jeg har ikke haft nogen klager i løbet af de 20 år, jeg har arbejdet med e-mail markedsføring. Jeg har haft nogle klager fra folk, der siger, min kollega får dit nyhedsbrev, men jeg får det ikke, må jeg godt lige spørger hvad skal der til? For jeg har tilmeldt mig flere gange. Og det er dejligt at få den form for klager eller nej det er det ikke, men det kan man kan leve med i hvert fald. Så ja, start med at være at være god og ville det godt og opfør dig ordentligt. Og så læs den spamvejledning, og så går det altså nok heller ikke mere galt.
Indlægsholdere
På webinaret lytter du til:
- Mette Will – arrangør af konferencen EMAIL SUMMIT og står bag rapporten E-mail Marketing i Danmark 2020 – Fakta, trends og benchmarks.
- Halfdan Timm – partner i Obsidian Digital, et af Danmarks hurtigst voksende digitale bureauer, en yndet indlægsholder på konferencer og vært for podcasten Marketing Brief.
- Andreas Bach-Laursen fra Smart Academy på IBA er vært og moderator på webinaret.